In plaats van een vragenvuur op je kind af te vuren, geef je kind de ruimte.
Je herkent het vast wel: je kind komt uit school, en je voelt aan alles dat er iets aan de hand is. Hij is stil, geeft korte antwoorden, en op al je vragen krijg je alleen maar: “Weet ik niet.”
Wat je ook probeert, er komt geen goed woord uit.
En nu? Het doet pijn om je kind zo te zien, maar als hij niet met je praat, weet je niet hoe je kunt helpen.
Wat gebeurt er meestal in zo’n situatie?
Als ouder probeer je het op te lossen door allerlei vragen te stellen:
•Wat is er gebeurd op school?
•Waren er kinderen die vervelend deden?
•Deed de juf boos?
•Voel je je niet lekker?
Maar vaak weet je kind zelf niet wat er precies aan de hand is of hoe hij het moet uitdrukken.
Waarom kunnen kinderen niet altijd zeggen wat er is?
Uit de cursus Kinderen en Emoties (die ik momenteel volg) heb ik geleerd:
“Kinderen uiten emoties eerst heel primair. Hun hersenen geven een impuls, en hun lijf reageert. Het leren uiten van emoties op een gezonde manier vraagt tijd en begeleiding.”
Door emoties vanaf jonge leeftijd te benoemen, help je je kind om deze te herkennen en uit te drukken. Als een kind woorden leert koppelen aan emoties, begrijpt het zichzelf beter.
Wat kun je het beste doen als je kind niets zegt?
Doe een stapje terug. Geef je kind rust. Vaak weet je kind niet hoe hij moet verwoorden wat er speelt, of hij heeft tijd nodig om zijn gevoelens te verwerken.
- Laat het vertrouwen voelen. Geef je kind een knuffel en zeg:
“Als je erover wilt praten, mag je altijd naar me toe komen.”
- Wees geduldig. Soms wil een kind later op de dag of week alsnog praten.
Onthoud: Het is vaak jouw behoefte als ouder om te weten wat er speelt, niet die van je kind.
Wat als je kind het vergeet?
Kinderen leven in het moment. Wat hen op het ene moment verdrietig maakt, kan ze even later alweer ontglippen. Als je het onderwerp opnieuw aansnijdt, kun je de emoties juist weer oproepen.
Wil je toch checken hoe het gaat? Kies dan een rustig moment, bijvoorbeeld voor het slapen gaan, en vraag voorzichtig:
“Wil je nog vertellen wat er vanmiddag gebeurd was, of is het goed zo?”
Zorg dat je kind geen druk voelt.
Wat als je gewoon wilt weten hoe het op school was?
Veel ouders vragen: “Hoe was het op school?” Maar dat is een te brede vraag, en de kans is groot dat je als antwoord alleen krijgt: “Leuk.”
In mijn online training besteed ik een hele module aan duidelijke vragen stellen en effectieve communicatie. Vaak denken we duidelijk te zijn, maar laten we ongemerkt veel ruimte voor onduidelijkheid.
Hier zijn enkele voorbeelden van betere vragen:
“Met wie heb je gespeeld in de pauze?”
“Wat heb je gedaan met gym?”
“Heb je vandaag nog ergens heel hard om moeten lachen?”
“Wat vond je het leukste op school vandaag?”
Tip: Stel één of twee vragen, en niet te veel tegelijk.
Wanneer is het beste moment om vragen te stellen?
Als je kind net uit school komt, heeft het meestal veel te verwerken. Dit is niet het ideale moment om vragen te stellen. Geef je kind eerst de tijd om tot rust te komen.
Hoe kun je het anders aanpakken?
•Laat je kind eerst een halfuurtje spelen of ontspannen.
•Creëer later een gezellig moment, bijvoorbeeld tijdens een drankje of een snack, en kijk of je kind dan iets wil vertellen.
•Maak er een ritueel van, bijvoorbeeld na het avondeten.
Wil je meer leren over het verbeteren van je communicatie met je kind? In mijn online training deel ik waardevolle tips en inzichten over hoe je samen een sterkere band kunt opbouwen. Klik HIER om meer te lezen over de training Succesvol communiceren met je kind.