Hoe leer ik mijn kind omgaan met ​emoties? Stap 4.2

In het eerste deel van stap vier deelde ik al waardevolle inzichten over hoe ons brein en dat van onze kinderen werkt tijdens een emotie, en hoe jij daar als ouder op kunt reageren.

Omdat deze stap zo belangrijk is en in het dagelijks leven vaak terugkomt, heb ik hem bewust opgesplitst. Hier gaan we verder met praktische tips die je meteen kunt toepassen.

Vertel over je eigen ervaringen.

Kinderen leren niet alleen door wat je zegt, maar vooral door wat je doet.

Het kan ontzettend waardevol zijn om je eigen ervaringen als kind met hen te delen. Hoe voelde jij je toen je bijvoorbeeld teleurgesteld was? Wat hielp jou om verder te gaan?

Pas je verhaal aan de leeftijd van je kind aan. Zo leren ze dat moeilijke gevoelens bij het leven horen, dat ze overgaan, en dat je er sterker uit kunt komen.

Dit geeft ze het vertrouwen om met hun eigen emoties om te gaan.


Zeg wat wél kan

Wanneer een kind zijn emoties uit op een manier die niet gewenst is, reageren we vaak met “Stop daarmee!” of “Doe dat niet!” Maar wat mag het kind dan wél doen? Emoties moeten eruit; dat is gezond. Je kunt je kind dus een alternatief bieden.

Voorbeeld: “ik zie dat je boos bent. Ik wil dat je ophoudt met tegen de deur te schoppen. Je mag even in de gang gaan stampen of buiten op te trampoline springen om af te koelen.”

Zo stel je een grens zonder de emotie af te wijzen.


Geef je kind de ruimte .

Tijdens een heftige emotie heeft je kind tijd nodig om tot rust te komen.

Je kunt helpen door te benoemen wat je ziet: “Ik zie dat je boos bent omdat je speelgoed is afgepakt.”

Laat de emotie daarna even met rust. Wanneer je kind kalm is, kun je samen bespreken wat er gebeurde, hoe hij reageerde en wat hij de volgende keer anders zou kunnen doen.

Dit soort momenten zijn waardevol leermateriaal. Meestal komen we niet meer terug op een situatie die geweest is, omdat je kind dan vaak al afgekoeld is en jij de situatie niet opnieuw weer wil “aanwakkeren”.

Maar…

Als je kind afgekoeld is, kun je rustig samen bespreken wat er gebeurde.

Dit helpt hen te leren wat ze in de toekomst beter kunnen doen.

Verwacht echter niet dat ze dit meteen perfect toepassen; ze hebben het zich nou eenmaal zo aangeleerd en het kost tijd om te wennen aan nieuwe gewoontes.

Blijf geduldig en ondersteun je kind hierin.

In mijn gratis E-Book minder mopperen, meer plezier heb ik een heel hoofdstuk gewijd aan dit onderwerp. Ik raad je zeker aan om dit te lezen. Je kan het E-Book HIER downloaden.


Doorbreek de negatieve spiraal…

In uitdagende periodes waarin je kind vaak boos of verdrietig is, kan het gebeuren dat je vooral aandacht geeft aan negatieve momenten.

Maar vergeet niet om ook positieve aandacht te geven wanneer je kind rustig en blij is.

Samen een spelletje doen, een boekje lezen of koken helpt om de balans te herstellen en voorkomt dat je kind leert dat alleen negatieve emoties jouw aandacht trekken.

Je zou namelijk niet de eerste ouder zijn die ongemerkt in deze “negatieve spiraal ” zal belanden. Ben je dus vooral ook bewust van de momenten die goed gaan zodat jij aan het einde van de dag meer energie over houdt.


Blijf leren en toepassen

Ik hoop dat ik jou een inkijkje heb kunnen geven in de lessen die we onze kinderen mogen leren over emoties. Onze kinderen worden nu eenmaal niet met deze kennis geboren dus wij mogen het hun leren en hierin de juiste voorbeelden laten zien. 

Naar mijn mening is dat een van de mooiste cadeaus die je je kind kan geven.

Niemand is perfect, en als ouder mag je ook leren en groeien. Pak deze informatie er af en toe bij en blijf oefenen.

Wil je mij wat over vragen over dit onderwerp? Mail mij dan gerust.

Ik vind het leuk om van je te horen!

⇐⇐  klik HIER om terug te gaan naar stap 4.1