Bewust of onbewust

Bewust of onbewust?

Weet jij al dat je maar 5-9 dingen bewust doet op een dag? En dat al dat andere wat je op een dag doet dus allemaal onbewust gebeurt?

Ik vond dat best wel schrikken toen ik dat de eerste keer hoorde…. Ik weet nog dat ik dacht, “dat kan toch niet?” Je kan vast onderstaand plaatje van de ijsberg wel. Dat gedeelte wat onder het water drijft is je onderbewustzijn….

Ik zal je wat voorbeelden geven van dingen die je onbewust doet;
• We lopen naar de kast om wat lekkers te pakken en voordat we het in de gaten hebben, hebben we een hele reep chocola opgegeten.
• Of dat je de normale route naar huis hebt gereden, terwijl je eigenlijk van plan was om nog even iets bij een vriendin op te halen.
• Het openen van de deur met de deurklink
• Je broek open en dicht doen
• Drinken en eten
• Lopen
• Auto rijden

En zo kan je er zelf vast nog een aantal opnoemen..

Waarom vertel ik je dit?

Omdat ik je graag wat meer uitleg wil geven hoe dingen werken in je brein en hoe het kan dat je sommige dingen vaak doet zonder er bij na te denken. Dat noemen we dan “iets op de automatische piloot doen” . Vooral als je graag dingen anders wil gaan doen is het fijn om te weten hoe dit werkt. Dan snap je ook wat je moet doen om er voor te zorgen dat je dat punt kan gaan veranderen.
Klinkt allemaal ingewikkeld, hè?

Ik zal het uitleggen……

Je zit in de auto en je moet bij een vriendin een pakketje ophalen. Je luistert naar goede muziek en je komt er op een gegeven moment achter dat je bijna bij je werk bent……. Oeps, daar moet ik helemaal niet naar toe! Je automatische piloot heeft je zonder na te denken naar het werk laten rijden, want dat doe je bijna dagelijks…..

Of heb je nooit zo’n moment gehad dat je aan het auto rijden bent en je bij een punt komt dat je je niet meer kan herinneren of het stoplicht groen was….. Waarschijnlijk wel anders was je wel gestopt.

Je lichaam doet iets terwijl de geest met iets anders bezig is. Onze geest laat ons op zo’n moment ‘strikken’ door allerlei gedachten, plannen, gevoelens en herinneringen.
Is dat nou zo erg, vraag je je misschien af? Nee natuurlijk niet! Deze automatische piloot is in heel veel dingen heel handig. Vooral als er concrete dagelijkse dingen gedaan moeten worden. Doordat een deel van deze handelingen geautomatiseerd is, kunnen we ook meerdere dingen tegelijk doen (ons bewuste kan namelijk niet zo heel veel dingen tegelijkertijd….).

Stel je toch voor dat je de hele dag bij alles zou moeten nadenken!! Bij het openen van een deur, bij het smeren van je boterham, bij het lopen, bij het koffie drinken en ga zo maar door. Dan zou je avonds een bonkend hoofd hebben! Dus maar goed dat we zo’n groot onderbewustzijn hebben wat alles voor ons regelt.

Maar wil je nu iets gaan veranderen wat al jaren verankert zit in je onderbewustzijn dan moet je hier dus ook hard aan werken. Neem het simpele voorbeeld van je armen over elkaar doen…
Doe het nu maar eens…..
En nu doe je het andersom…
Ging dat net zo makkelijk? Waarschijnlijk niet hè?
De gebruikelijke manier zoals je het altijd doet hoef je niet over na te denken, dat gebeurt op de automatische piloot ( onderbewustzijn).
De andere manier moet je bewust bij nadenken en met je aandacht (bewust) bij zijn.

Zo gaat het ook met bv anders communiceren naar je kind. Ik heb al vaker een blog geplaatst over het gebruik van het woordje “niet”. Dit kleine woordje gebruiken we allemaal vrij regelmatig in de communicatie met ons kind, toch? En zoals ik al in eerder blogs beschreef is dit kleine woordje onbekend voor ons brein dus laat hij het wegvallen! Het is dus heel slim om dit woordje te vervangen door iets waarin je aangeeft wat je WEL wil. Wil jij het woordje “niet” nu minder gaan gebruiken dan zal je dus echt lange tijd bewust hierop moeten letten. Dat verandert namelijk niet van vandaag op morgen. Je zegt dit woordje namelijk al zo lang dat dit in je onderbewustzijn zit. Je zal er dus bewust mee om moeten gaan.

Vaak kan jij je onderbewustzijn helpen/triggeren door het visueel te maken. Dat helpt om je er meer bewust mee bezig te zijn. Een plaatje of een picto waardoor jij er aan herinnerd wort dat je dit woord minder wil gaan gebruiken. Of je schrijft heel groot en duidelijk ergens op; WAT WIL IK WEL!

Vind jij deze blog interessant en zou jij wel graag meer tips willen krijgen in hoe jij liefdevol en effectief kan communiceren met je kind? Vraag dan HIER mijn GRATIS tips aan. Ze gaan je gegarandeerd helpen om meer vanuit ontspanning contact te maken met je kind!