Geef je kind de ruimte.

In plaats van een vragenvuur op je kind af te vuren , geef je kind de ruimte…

Je kind komt uit school en je voelt aan alles dat er wat aan de hand is…

Hij is stil, hij geeft overal korte antwoorden op en je krijgt op alle vragen die je stelt het antwoord “weet ik niet”.

Wat jij ook allemaal probeert er komt geen goed woord uit zijn mond!

En nu? Je vindt het niet fijn om je kind zo te zien, want je voelt aan alles dat er iets aan de hand is, maar je hebt geen idee hoe je hem kan helpen als hij niet met je praat.

Je gaat allerlei vragen stellen met als doel om hem te helpen;

  • Wat is er gebeurd op school?
  • Waren er kinderen die vervelend deden?
  • Deed de juffrouw boos?
  • Voel jij je niet lekker?

Afhankelijk van de leeftijd weet een kind vaak (nog) niet te benoemen of te omschrijven wat er aan de hand is en welk gevoel daarbij hoort.

 

Ik deel graag een klein stukje uit de Theorie van de cursus Kinderen en Emoties die ik op dit moment aan het volgen ben.

“Kinderen uiten hun emoties aanvankelijk heel primair. De hersenen geven een bepaalde impuls en het lijf reageert. Elk kind heeft nog te leren hoe het op een gezonde manier zijn emoties kan uiten. Op een gezonde manier betekent: Jezelf of een ander geen pijn doen en niets stuk maken.

Door van jongs af aan gevoelens te benoemen stimuleer je het herkennen en benoemen van emoties. Door het te benoemen leren kinderen de woorden te koppelen aan emoties en leren ze zichzelf uit te drukken.

Een kind leert ook zichzelf beter begrijpen als hij woorden kent om te omschrijven wat hij van binnen voelt”.

Dit is een heel klein stukje uit de cursus, maar ik zal in de toekomst zeker nog vaker tips over de emoties gaan delen.

Wat kan je dan het beste op zo’n moment doen?

Het is belangrijk om op zo’n moment even een stapje terug te doen en je kind met rust te laten. Je hebt namelijk grote kans dat je kind ook niet weet hoe hij moet verwoorden wat er aan de hand is en/of hoe hij zich voelt. Met zo’n vragenvuur help jij je kind dan ook niet echt.

Tevens heb je grote kans dat je kind er NU niets over wil zeggen, maar later op de dag of in de week wel. Geef je kind op zo’n moment het gevoel en het vertrouwen dat het goed is om er nu niet over te praten en terwijl je hem een knuffel geeft zeg je dat als hij er wat over wil zeggen dat hij dan naar je toe kan komen wanneer hij dat wil.

We vergeten op zo’n moment vaak dat het ONZE behoefte als moeder is om te weten wat er aan de hand is en soms TE graag willen helpen. De kunst is het om per situatie te kijken wat er aan de hand is en wat je kind nodig heeft. Moeilijk he?

Het is ook belangrijk om te beseffen dat je grote kans hebt dat je kind er helemaal niet op terugkomt want kinderen kunnen het ene moment boos of verdrietig zijn en het volgende moment zijn ze dit weer vergeten. Als jij er dan naar gaat vragen roep je alles weer op………

Je zou hoogstens de volgende dag of bij het naar bed gaan de vraag kunnen stellen: “Wil je nog vertellen wat er vanmiddag gebeurd was of is het goed zo?” Hou goed in je achterhoofd dat je kind er geen druk bij voelt!

Bovenstaande informatie geldt natuurlijk ook als je kind “op een normale/vrolijke manier’ uit school komt en jij wil “gewoon” weten  hoe het op school was?

Bedenk je dan goed dat de vraag: hoe was het op school? Te breed is voor je kind. Grote kans dat het antwoord kort en bondig “leuk” zal zijn.

In mijn online training heb ik een groot deel van 1 module besteed aan duidelijke vragen stellen  en duidelijke informatie geven. We denken vaak duidelijk te zijn in de communicatie, maar ongemerkt laten we best veel informatie weg……. Zou jij dit ook willen leren samen met alle andere interessante modules die horen bij mijn online training succesvol communiceren met je kind. Klik dan HIER om meer te lezen over deze waardevolle training.

Ik zal hier enkele tips geven over welke vragen je wel zou kunnen stellen als je kind uit school of van een kinderfeestje bv komt;

  • Met wie heb je gespeeld in de pauze?
  • Wat heb je gedaan met gym?
  • Heb je vandaag nog ergens heel hard om moeten lachen?
  • Wat vond jij het leukste op school vandaag?

Stel er 1 of 2 van deze vragen en natuurlijk niet allemaal EN besef je goed dat als een kind uit school komt dat hij dan meestal al zoveel te verwerken heeft dat dit juist niet het meest geschikte moment is om vragen te stelen. Grote kans dat je kind op enig moment zelf zijn verhaal gaat doen en anders zou je na het avondeten hier een vast ritueel van kunnen maken. Of je laat je kind eerst zijn gang gaan en na een half uurtje of uurtje creëer je een gezellig moment van iets drinken en evt wat lekkers en je kijkt of je kind dan wil vertellen over school.