Hoe leer ik mijn kind omgaan met ​emoties? Stap 4.2

In deze blog ga ik verder met het tweede deel van stap vier van het vier staps- leerproces van leren omgaan met emoties.

In de vorige blog heb ik al heel veel waardevolle informatie gedeeld over wat er gebeurt in het brein van onszelf en van onze kinderen op het moment dat er een emotie plaatsvindt en hoe jij hier vervolgens op kan reageren.

Aangezien stap vier de belangrijkste stap is die in het dagelijks leven terugkomt heb ik hem bewust opgesplitst in twee blogs.

Deel je eigen ervaringen.

Kinderen vinden het leuk als je jouw eigen ervaringen als kind met ze deelt. Vertel over je eigen teleurstellingen en moeilijkheden en hoe jij gevoeld hebt. kan het natuurlijk passend bij de leeftijd van je kind. Vertellen over wat je gedaan hebt of wat jou geholpen heeft om verder te gaan als jouw kind wat ouder is dan leert je kind hierdoor dat moeilijkheden lastige gevoelens bij het leven horen, dat je ze kunt overwinnen omdat het weer overgaat. Zo krijgt je kind hier meer zelfvertrouwen in.

Laat je kind niet alleen weten wat het niet mag doen maar vooral wat het WÈL kan doen!

Als een kind zijn emoties uit op een manier die we niet goedkeuren, zeggen we al snel: “hou op met… “. We vergeten echter te zeggen wat het dan WÈL mag doen. Nu je weet dat de emotie er wel uit moet en dat dat zelfs gezond is, kun jij je kind laten weten wat het dan WÈL kan en mag doen. Dan keur je de emotie niet af, hoef je niet boos te worden, maar geef je wel een grens aan en zorg je dat jouw kind zijn emotie kwijt kan.

Voorbeeld: “ik zie dat je boos bent. Ik wil dat je ophoudt met tegen de deur te schoppen. Je mag even in de gang gaan stampen of buiten op te trampoline springen om af te koelen.”

Geef je kind de ruimte .

In het moment van de emotie kun je je kind vooral leren een emotie te herkennen en te benoemen, dit doordat jij benoemt wat er aan de hand is. Laat vervolgens de emotie en het gevoel wat erbij hoort even met rust zodat dit kan zakken. Je kind kan dan even tot rust komen en is dan beter in staat om samen met jou te kijken wat er gebeurd is. Daarna kunnen jullie samen praten over datgene wat er gebeurd is en hoe je kind hierop gereageerd heeft. Vervolgens kunnen jullie samen oplossingen bedenken voor een volgende keer.

Gebruik dit soort rustmomenten ook bewust. Meestal komen we niet meer terug op een situatie die geweest is, omdat je kind dan vaak al afgekoeld is en jij de situatie niet opnieuw weer wil “aanwakkeren”.

Doe dit in het vervolg toch! 

Op het moment dat je kind afgekoeld is en niet meer in de emotie van die situatie zit, kunnen jullie er samen op een rustige manier over praten. Zo leert je kind wat het een volgende keer WÈL kan doen. Besef hierbij wel, dat een kind dit meestal niet direct kan toepassen. Je kind heeft zich een gewoonte aangeleerd om op een bepaalde manier te reageren en dat zal automatisch naar boven komen. Juist dan is het belangrijk dat je niet boos wordt, maar je kind helpt en aanmoedigt.

In mijn gratis E-Book minder mopperen, meer plezier heb ik een heel hoofdstuk gewijd aan dit onderwerp. Ik raad je zeker aan om dit te lezen. Je kan mijn GRATIS E-Book HIER downloaden.

Let op de negatieve spiraal…

Geef je kind (ook) aandacht als het in een goede bui is. Zit je in een periode dat je kind vaak heftige emoties laat zien, kan het zijn dat je op die momenten veel aandacht geeft aan je kind. Je kunt er bijna niet omheen. Je kind reageert heftig, dus jij zult moeten reageren. Als je kind dan weer rustig en kalm is en goede zin heeft, ben je waarschijnlijk blij dat je even tijd hebt voor jezelf en heb je vaak niet meer de energie om naar positieve dingen te kijken.

Als je dan dus vergeet om ook positieve aandacht te geven aan je kind, leert je kind dat je hem vooral aandacht geeft als hij heftige emoties laat zien. Dit kan dergelijke emoties versterken. Let dus, juist in moeilijke periodes, op de momenten waarop je samen positieve en leuke dingen kunnen doen. Dit kan bijvoorbeeld zijn; even op de bank een boekje lezen, een spelletje doen, samen koken, enzovoorts.

Je bent namelijk niet de enige ouder die ongemerkt in deze “negatieve spiraal ” zal belanden. Ben je dus vooral ook bewust van de momenten die goed gaan zodat jij aan het einde van de dag meer energie over houdt.

Ik hoop dat ik jou een inkijkje heb kunnen geven in de lessen die we onze kinderen mogen leren over emoties. Onze kinderen worden nu eenmaal niet met deze kennis geboren dus wij mogen het hun leren en hierin de juiste voorbeelden laten zien.

Ik raad je dan ook om deze info regelmatig terug te lezen, want ik kan je garanderen dat ook jij dit niet onthoud en vooral toepast na 1 keer lezen.

Wil je mij wat over vragen over dit onderwerp? Mail mij dan gerust of plan HIER een GRATIS coachcall in.

Ik vind het leuk om van je te horen ❤

 

⇐⇐  klik HIER om terug te gaan naar stap 4.1