Hoe geef ik duidelijke informatie aan mijn kind?

Hoe kan jij ervoor zorgen dat de informatie, die je aan je kind geeft, duidelijk overkomt zodat jij en je kind elkaar beter gaat begrijpen. Hierdoor zal jij gaan merken dat je minder vaak je vraag hoeft te herhalen en minder hoeft te mopperen op je kind.

Zoals ik al eerder in DEZE blog geschreven heb doen wij, voor meer dan 90%, dingen onbewust op een dag. Je kan namelijk maar tussen de 5 en de 9 dingen bewust doen op een dag. Wil je hier graag meer over weten? Lees dan eerst mijn blog voordat je deze mail verder lees.

Het is dus best slim om eens stil te staan bij het feit hoe jij je boodschap overbrengt naar je kind. Hoe duidelijk ben je?
Grote kans dat jij onbewust iedere keer op dezelfde manier communiceert en je vragen stelt aan je kind. En als je dit altijd op dezelfde manier blijft doen, zal jij ook altijd dezelfde reactie krijgen. Ik wil jou in deze mail hier wat meer bewustwording in gaan geven.💜
Het is namelijk algemeen bekend, volgens de theorie van NLP (waar ik jou nu verder niet mee ga belasten), dat ons onderbewustzijn keuzes maakt in onze communicatie. Ons brein kan namelijk informatie weg laten, informatie vervormen en informatie generaliseren. Hier zijn we ons meestal niet van bewust. Het gebeurt ten slotte in ons onbewustzijn…
 
En aangezien ook ons kind niet onze gedachtes kan lezen wil ik jou door middel van enkel voorbeelden duidelijk maken hoe het in de praktijk vaak verloopt. Hoe kan jouw kind precies weten wat jij bedoelt als jij in het geven van informatie stukken weglaat, ze onduidelijk weergeeft of ze misschien vervormd.
 
Ik ga in deze blog dan ook kennis delen over het Meta-model van NLP wat ik in mijn Online training uitgebreid aan bod laat komen.
 

Weglaten.
Zonder dat je het zelf in de gaten hebt laat je informatie weg in de boodschap naar je kind.

Je laat informatie weg waardoor het onduidelijk is voor je kind wat je van hem vraagt en hij niet weet wat hij moet doen.

Voorbeeld: “Ga nou eens je spullen pakken en schiet eens op!”

Welke spullen moet hij pakken? Hoe snel moet hij klaar zijn? Het lijkt voor ons misschien logisch. Voor je kind hoeft het dat niet te zijn.
 

Generaliseren:

Je zegt onbewust zinnen waarin je situaties over 1 kam scheert. Je stelt dat iets altijd/nooit gebeurt.

Voorbeeld: “Jij vergeet ook altijd je spullen.”

Voorbeeld: “Jij luistert ook nooit naar wat ik zeg”
Zeer waarschijnlijk is dit niet waar en hiermee geef je de boodschap dat je kind nooit iets goed doet. Dit soort uitspraken kunnen een flinke deuk in het zelfbeeld en zelfvertrouwen geven.

TIP: GEEF JE WAARNEMING TERUG EN HOU HET BIJ HET HIER EN NU. WAT IS ER NÚ GEBEURD/AAN DE HAND.

Vervorming:

Je geeft ergens je eigen invulling aan. Dit leidt vaak tot een onduidelijke oorzaak-gevolg.

Voorbeeld: “Jouw gedrag irriteert mij”. Wat in zijn gedrag irriteert jou? Wat doet je kind precies? Waar mag je kind mee stoppen? Wat verwacht je precies van hem?

Ons kind is ook regelmatig onduidelijk of niet volledig in het geven van informatie. Voor je kind is het verhaal dan wel duidelijk, maar voor jou als moeder vaak niet. Om te voorkomen dat jij gelijk je eigen interpretaties er op los laat gaan kan je ook hier een aantal gerichte vragen stellen die je kind helpen om het verhaal duidelijk te krijgen voor jou. Het gaat er dus vooral om dat je enigszins doorvraagt en je eigen mening en ideeën erover achterwege laat.
Hierover zal ik meer informatie en tips geven in deze BLOG.